ALMA

"Alma" är spanska och betyder "själ". Tanken är att jag här ska skriva om det mesta och allt. Främst vill jag nog skriva om kultur; framförallt litteratur. "Alma" is spanish for "soul". Hopefully, I´ll be writing about everything. But mostly, it will be about culture, and then mostly literature.

tisdag, februari 14, 2006

KU-förhör

Jaa... det var ju så att det var en liten katastrof som drabbade världen för ett drygt år sen nu... ni vet den där i Thailand och nåt med en flodvåg och så där. Tsunami kallade man den visst. Och nu är det ju så att det svenska folket inte riktigt var nöjde med hur regeringen skötte det här. Folk vill alltid hitta någon att skylla på, vilket är förståeligt - det ligger nog lite i den mänskliga naturen, om man kan säga att det finns en sån. Men personligen kan jag nog tycka att det här inte är någonting man kan skylla på någon alls. De svenska socialdemokraterna kan nog beskyllas för att ha gjort mycket dumt, plumt, skumt de senaste åren, men naturkatastrofer på andra sidan jordklotet är faktiskt någonting som ligger ganska långt ifrån deras agenda och dessutom makt. (S) har inte den makt som krävs för att åstadkomma sådant. Om någon har det så är det väl Gud, men inte skyller vi väl på kyrkan för det? (Ok, jag erkänner - jag tror inte riktigt på Gud). Men Gud ska ju vara god, så kanske var det inte den ändå... då återstår väl USA? Inte för att jag förstår vad USA skulle fått ut av den där flodvågen egentligen.. om inte... vänta nu; vad sysslade de med när detta pågick? Kan det varit så att de ville dölja någonting annat som pågick? Folkmord eller dylikt kanske? Nej... jag tror faktiskt inte vi ska skylla ens på USA den här gången (även om jag inte förnekar möjligheten av deras inblandning).

Jaja, vart vill jag komma egentligen, undrar ni säkert. KU-förhören nämndes ju i rubriken ja... Jo, det var så att jag tänkte lite. Det är ju bra och så att man försöker ta reda på var organisationen brast, så man vet hur man ska klara av en sån här situation om det skulle hända något liknande i framtiden. Jättebra. Och som jag förstått det, så är det precis vad som är det huvudsakliga syftet med förhören. Men... det verkar inte som om de partipolitiker som sitter i förhörsgruppen har förstått det, åtminstone inte alla. Det verkar snarare som om de tänker att det är valår och nu ska de passa på att sänka lite sossar. Och går på som om det vore en mordrättegång det handlar om, när det egentligen handlar om att förhöra lite folk som hamnade i en situation de aldrig kunnat förutse och som de aldrig varit i förut. Bisarrt, skulle jag säga.

Det sämsta är inte de socialdemokratiska politikernas villrådighet när de hamnade i situationen, utan hur övriga partier verkar utnyttja katastrofen till sin fördel. Smaklöst.

1 Comments:

At 14/2/06 20:37, Anonymous Anonym said...

Will you take a huge, genuine smile for Valentine's day? :) Thank you for your encouragement on my blog! You are a star. xx

 

Skicka en kommentar

<< Home